Wysocki na Majdanie

Dwa dni temu były 76. urodziny Władimira Wysockiego. Ciągle słuchany, ciągle aktualny. I to jak.
Aktywiści kijowskiego Majdanu zamieścili na You tube składankę wstrząsających i pięknych zdjęć z protestu i oprawili to muzycznie „Balladą o walce” Wysockiego. Twórcy klipu (Ałła Demura) zadedykowali go „tym, którzy zginęli za naszą wolność. Dziękujemy fotoreporterom za odwagę. Dziękujemy Wysockiemu za geniusz i aktualność. Dziękujemy tym, którzy walczą”.

Film można, nawet trzeba, obejrzeć tu: http://rus.newsru.ua/data/video/4643.html

W tłumaczeniu Marleny Zimnej po polsku to brzmi tak:

W zgiełku modlitw wieczornych, gdzie kłębił się dym
Nie z wojennej pożogi, lecz z ognisk i świec,
Żyły dzieci, co w bitwach pragnęły wieść prym
I tajemnic z ksiąg starych nie zdradzać i strzec.

Dzieciom zawsze się marzy
Dorosłość i fart.
Nasze bójki, urazy
Przesłaniały nam świat.
Potem mamy zszywały
Płaszcz, co w bójkach się darł,
A nas książek regały
W nową zwały już dal.

Chłonęliśmy lekturę łapczywie, bark w bark,
W dołku kłuło nas słodko od magii tych zdań,
I kręciło się w głowie od przygód i walk,
Co na stronach pożółkłych opisał ktoś nam.

Nie znał wojen nikt z nas,
Ale wciąż nam się śnił
Trębacz grzmiący: „Już czas!”
Dzwonnik, co trwogę bił.
Krok rycerzy, gdy szyk
Ich wyruszał na szlak,
Zgiełk natarcia i zgrzyt
Kół armatnich i szpad.

A w dymiących się kotłach dawnych wojen i burz
Tyle strawy dla mózgów dziecięcych i dróg.
Takie role, jak zdrajca, i Judasz, i tchórz
W świecie zabaw niewinnych odtwarzać miał wróg.

A co do nas, to nam
Nakazano wziąć miecz,
I honoru strzec dam,
I miłować je też.
Każdy z nas święcie wierzył,
I zapewniał co rusz:
Role dzielnych rycerzy
Będą nasze. I już!

Nie uciekniesz na dobre w świat marzeń i snów,
Krótko trwają zabawy, więc nisko się skłoń,
Gdy na polu bitewnym się znajdziesz, bez słów
Z martwych dłoni rycerza do ręki chwyć broń.

Jeszcze ciepły weź miecz
I przekonaj się sam,
Czy pokonasz nim śmierć,
I czy chroni od ran.
Czyś bohater, czy tchórz,
I czy sprzyja ci los,
Czy gdy dobył ktoś nóż,
W gardle uwiązł ci głos…

Gdy przyjaciel twój padnie, a ty, tłumiąc łzy,
Tak z rozpaczy zapragniesz jak wilk ranny wyć,
Kiedy uznasz, że byłoby lepiej, byś ty
Leżał w boju zabity, by druh twój mógł żyć.

Wnet zrozumiesz, że chcą,
By przyłbicy ich strzec
Kłamstwo, podłość i zło,
Spustoszenie i śmierć.
Kłamstwo, podłość i zło
Wyszczerzyły swe kły,
A za nimi już są
Tylko groby i łzy.

Jeśli miecz twego ojca torował ci szlak,
Ten, coś wziął z jego ręki, gdy on w boju padł,
Jeśli w boju zwycięstwa poznałeś już smak,
To na dobre ci wyszła lektura sprzed lat.

Gdy z talerza żeś jadł,
A nie z noża. Gdyś stał
Z boku, kiedy druh padł,
Brat do boju się rwał.
Gdy bezkarnie cię lżył,
Łotr i zdrajca co sił,
Próżny żywot twój był,
Próżno żywot twój był.

3 komentarze do “Wysocki na Majdanie

  1. ~vandermerwe

    Wysocki spiewal o problemach ponadczasowych i ponadnarodowych. Ludzie sa rowni i pragna wolnosci. Czlowiek brzmi dumnie. Tak winno byc, czy jednak jest?

    Lud wyszedl na ulice by demonstrowac, gineli ludzie. Obalono dyktature. Wsrod powszechnego entuzjazmu odbyly sie demokrtyaczne ( choc nie pozbawione zgrzytow) wybory. Wybrano parlamentarzystow, wybrano prezydenta. Na zadanie ludu obalono wladze wybrana w demokratycznych wyborach. Lud ponownie wyszedl na ulice. Gina ludzie. Demokratycznie wybrani przedstawiciele wladzy siedza w wiezieniu i w perspektywie maja proces, w ktorym sa oskarzani o coraz bardziej absurdalne przestepstwa. Jaki to kraj? Odpowiem; Egipt. Jest natomiast ciekawa rzecza, ze ci sami politycy, ktorzy tak dziarsko wspieraja opozycje w Kijowie, milcza. Milczeli, gdy dokonywano przewrotu, milcza teraz, gdy w Egipcie wraca dyktatura i ( tak jak na Ukrainie) gina ludzie. Mozna powiedziec, ze blizsza cialu koszula. Zgoda, z Polski na Ukraine jest zdecydowanie blizej niz do Egiptu. Jednak z Francji czy Wloch moze nawet blizej do Egiptu. Nalezy sie wobec tego zastanowic, na ile jestesmy uczciwi gloszac rozne wzniosle hasla?

    Pozostawiam do rozwazenia

    Odpowiedz
    1. ~Anna Łabuszewska

      Szanowny Panie!

      Bardzo dziękuję za komentarz.
      Porównywanie sytuacji w Egipcie i na Ukrainie, hmmm… Czy znajdziemy wspólny mianownik tych wydarzeń? Różnic jest bardzo dużo. Nie wiemy, jak potoczą się wypadki na Ukrainie. Historycy analizują scenariusze poprzednich rewolucji, próbują budować modele, nazywają rewolucje przymiotnikami: burżuazyjna, socjalistyczna, taka, inna. A kiedy zdarza się kolejna, okazuje się, że wypracowane instrumentarium badawcze jest niewystarczające, bo w tej kolejnej zaczynają odgrywać rolę czynniki, których wcześniej nie było, nie miały znaczenia… W tych modelach widać pewne wspólne dla większości rewolucji/buntów/rewolt etapy i cechy, ukuto nawet wyświechtane już na wszystkie strony aksjomaty, jak np. ten, że rewolucja pożera własne dzieci. Rosyjska dziennikarka Julia Łatynina, słynąca z ciętego języka i barwnych paraboli powiedziała w komentarzu o Ukrainie: Nieważne, co będzie później, się zobaczy. To potem Romeo i Julia będą się kłócić, tłuc talerze i się zdradzać, a teraz mamy etap miłości, porywu. Romantycznego i idealizowanego. Taki jest Majdan (cytuję z pamięci, przekazując sens, a nie dosłownie powtarzając słowa).

      Jeszcze raz dziękuję za czujne komentowanie i serdecznie pozdrawiam
      Anna Łabuszewska

      Odpowiedz
      1. ~vandermerwe

        Pozwole sobie skomentowac z opoznieniem. Rzecz nie w tym czy sytuacja w Egipcie i Ukrainie jest podobna. lecz w reakcjach swiata zewnetrznego. O ile w przypadku Ukrainy stoimy murem za demokratyczna ( bardziej lub mniej – jak kto woli) opozycja, o tyle w Egipcie z zadowowleniem ( nie za bardzo ukrywanym) godzimy sie na zdemolowanie rodzacego sie sytemu demokratycznego. Gdzie sa glosy protestu, glosy wsparcia, gdzie zlotusci politycy UE, ktorzy tak licznie stawali na barykadach w Kijowie? Rozumiem, to sa prawa polityki, byloby jednak uczciwej, gdyby nie mieszano do tego pojec wolnosci, praw czlowieka i temu podobnych pieknych pojec.
        A Julia Latynina, przepraszam, glupio pisze. O tym, co bedzie pozniej nalezy myslec teraz, gdyz kazda decyzja niesie za soba odpowiedzialnosc za losy spoleczenstwa – od tego nie mozna uciec. To jest wlasnie zasadnicza roznica miedzy dobrym sztabowcem a takim calkiem do kitu – jesli uzyjemy analogii wojskowej.

        Pozdrawiam

        Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *